Matematiikan sovellukset iPadille

Ensin muutama sananen ”laiteuskollisuudesta”. Vaikka tässä kirjoitankin näistä iLaitteista, mietin yhden valmistajan laitteitten käytön mielekkyyttä. Onnellisinta olisi, jos eri laitevalmistajat pääsisivät sopuun yhteisestä koodista, joilla sovelluksia tehdään. Vielä niin ei ole ja Applella sattuu olemaan etumatkaa kouluikäisille suunnatuissa appseissa. Siksi näitä hankkeeseemme ostettiin.

Kahlasin viime syksyn (1012) aikana läpi sovellusviidakkoa ja näin jälkeen päin mietin oliko siinä oikeasti järkeä. No, ainakin sovellusmaailma tuli tutuksi. Jyvät ja akanat. Ja se vauhti, joilla uusia appseja tulee ja vanhoja päivitetään. Tällä hetkellä saattaisin valita toisenlaisia sovelluksia.

Muutama ajatus hyvästä matematiikan (kertolasku)appsista:

1. Käytettävyys: Appsiin ”juju” pitää aueta helposti. Pikkuoppilaat eivät selviä mutkallisista ohjeista ja englannin kieli on kompastus. Positiivisesti ajateltuna lapset oppivat kieltä. Kaveriapu on tosin toiminut hyvin: lapsi opettaa toista lasta – ja opettajaakin välillä.

2. Selkeys: Appsin pitää olla ulkoasultaan selkeä, mutta ei tylsä. Äänet pitää saada pois päältä. Kukaan ei jaksa kuunnella sitä tingelitangelimusiikin määrää, mikä monessa sovelluksessa on. Monet ohjelmoivat näyttävät ajattelevat, että kuvien sekamelska ja äänten määrä on hyvä asia. Ei ole. Ei ainakaan isossa luokassa.

3. Mahdollisuus tallentaa pelitiedot omalla nimellä. Nyt monessa hyvässäkin matematiikkapelissä on se ongelma, että pelaaja eivoi kirjautua peliin. Jos laitteet eivät ole henkilökohtaisessa käytössä, jatkaa seuraava pelaaja edellisen peliä. Tai poistaa edellisen käyttäjän pelitiedot, mistä seuraa joskus suuri suru ja turhautuminen.

4. Appsin pitää olla oppimisen kannalta mielekäs. Ei peliä pelin vuoksi. Ja tämä on se tärkein asia!

Nyt keväällä jatkamme taas kertolaskujen harjoittelua. Käytössämme ei ole tällä hetkellä kuin pari iPadia, mutta haastattelen 2. luokan oppilaitani. Saavat sitten itse kertoa, oliko Ipadien käytössä mitään järkeä matematiikan tunneilla marraskuussa. Ja mikä sovellus oli semmoinen, jota he voisivat muillekin suositella.

Ehkä on hyvä, etten vielä syksyllä kirjoittanut tätä blogia. Jos nyt pystyisin vähän enemmän jäsentelemään ajatuksiani. Ettei tule pelkkää laitehypetystä vaan joku järkevä (pedagoginen) ajatuskin tarttuu toivon mukaan matkaan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: