Kirjoittamisen ja lukemisen harjoittelua

Täppäri taipuu tuki- ja erityisopetuksen työkaluksi hyvin.

kuvakkeet1

Lukemaan oppiminen on osalle lapsista vaikeaa ja iPad on varsin motivoiva oppimisen apulainen.

Olen käyttänyt Sanataituri -ohjelmaa pienissä ryhmissä opettajajohtoisesti harjoittelun apuna. Kirjainlaput eivät mene sekaisin, kun ne ovat sähköisessä muodossa.

kuva (12)

Ohjelmasta kannattaa vaientaa äänet, sillä kaksoiskonsonanttien ääntämisessä ohjelmassa on toivomisen varaa. Esimerkin tuli-tulli ero ei tule muutenkin vasta lukemisen ja kirjoittamisen salaisuuksia harjoittelevalle  selväksi. Sinänsä koneen naisääni sanoo kirjainten nimien sijaan äänteet, mitä voi käyttää kirjain-äänne -vastaavuuden harjoitteluun.

Sanataiturissa voi muuttaa kirjasinkokoa ja taustaa, vaimentaa äänet ja tehdä myös omia sanalistoja vaikka äng-äänteen harjoitteluun.

kuva (14)

Kirjainten ja numeroiden kirjoitusasun harjoittelemiseen on Turussa kehitetty ilmainen ja muillakin laitteilla toimiva Molla ABC . Molla-varhaiskasvatushankkeen sivuihin kannattaa muutenkin tutustua!  http://blog.edu.turku.fi/molla/tietoja/

Lapsesta on usein jännittävää kuulla oma äänensä. Äänten nauhoitukseen löytyy useitakin ohjelmia ja tässä niistä kaksi: QuickVoice ja Recorder. Sujuvan lukemisen harjoittelu on tärkeää ja vaihtelua lukemiseen saa vaikka nauhoittamalla ääneen luetun aapisen tai lukukirjan tarinan. Pienissä ryhmissä nauhoitetut tarinat toimivat pienten kuunnelmien tavoin ja niitä voidaan kuunnella yhdessä nauhoituksen jälkeen. Se on huomioitava, että iPadin mikrofoni ei ole kovin hyvä. Erillinen mikrofoni saattaa olla tarpeen!

Erilaisten äänten metsästykseen nämä työkalut sopivat myös hyvin.  Äänet voi tallettaa Recorder-ohjelmasta suoraan verkon kautta Dropboxiin (ilmainen pilvipalvelu), Google Driveen tai Sky Driveen. QuikVoicen ilmaisversiosta voi lähettää sähköpostiin pienen tiedoston, maksullisessa on enemmän ominaisuuksia.

Opettajan tai erityisopettajan työkaluksi sopii ilmanien R of R. Siinä on mahdollista nauhoittaa oppilaan lukema teksti ja tallettaa se laitteelle. Virheitä on mahdollista analysoida myöhemmin ja lukunopeuden kehitystävoi tarkkailla luetuttamalla oppilaita esimerkiski syksyllä, jouluna ja keväällä. Edistys on tällöin konkreettisesti havaittavissa lukuvuoden aikana. Lukemiseen sopivat esimerkiski LUKIMAT -sivuilta löytyvät lukemisen arvioinnin tekstit. http://www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/materiaalit/tuen-tarpeen-tunnistaminen/2lk/lukeminen

kuva (15)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: