Hei, nyt koodataan!

Mielenkiintoni koodaustaitoja kohtaan heräsi sen jälkeen, kun luin, että Virossa koodaustaidot kuuluvat opetussuunnitelmaan. Olin ennen ajatellut, että koodaus on jotain, mitä nörtit harrastavat kammioissaan. Koodaus on tulossa jossain muodossa opetussuunnitelmiin 2016 myös Suomessa. Päätin selvittää, mistä on kyse. 

Viime syksynä kouluilla oli mahdollisuus osallistua Koodaustunti-kampanjaan.  Sivustolla pääsee edelleen kokeilemaan possujen pyydystämistä. Ohjeet ovat suomenkieliset. Käytössä  on visuaalinen Blocky-ohjelmointikieli, jota käytetään myös monissa muissa pienille lapsille suunnatuissa sovelluksissa. Kakkosluokkalaiseni etenivät tässä ihan hyvin, ohjelmointi oli riittävän helppoa. Toimii myös Ipadeillä.

Scratch on ”vanha” ilmainen wep-ohjelmointialusta. Se hyödyntää visuaalista ohjelmointikieltä. Siihen löytyy suomenkielinen ohje täältä. Tästä ei kuitenkaan pienimpien kanssa kannata aloittaa, ellei halua tehdä projektia yhdessä lapsen kanssa.

Koodikoulut ovat innoittaneet vanhempia tuomaan lapsensa ohjelmointia harjoittelemaan. Juha Paanasen blogissa voi seurata juttuja, joita hän on tehnyt pienen tyttärensä kanssa.

Sovelluksia Ipadeille

Kodable on pienimmille sopiva koodauspeli, jossa käytettään selkeitä kuvallisia merkkejä ötököiden liikuttamiseksi. Tätä oppilaani ovat innolla pelanneet. Ilmaisella versiolla pääsee hyvin alkuun. Maksullisessa Pro -versio (5.99€) tarjoaa enemmän sisältöä.

Daisy the Dino on pieni ilmainen koodausohjelma, jossa dinosauruksen saa tekemään temppuja. Hopscotch on saman tekijän visuaalinen ohjelmointipeli, jossa pääsee monipuolisemmin rakentamaan pelejä. Nettiyhteisössä pääsee jakamaan oman pelinsä toiselle ja niitä voi arvioida tähdillä. Tämä on selkeästi isompia oppilaita varten tai pienemmät tarvitsevat ainakin apua pelin tekemisessä.

Ipadille on ladattavissa  pienten lasten peli Tynker. Ilmaisversiossa pääseen ohjelmoimaan koiran liikkeitä (Puppy Adventure) Bocky-ohjelmointikielellä. Ohjeet ovat englanniksi. Maksulliset (2.99€) pelit (Lostin Space ja Sketch Racer) ostettavissa appsin sisällä. Tässä sovelluksessa on ohjelmointihaastetta isommillekin! Appsin grafiikka on kaunis.

Ipadeille löytyy myös Light-bot Hour Of Code. ( Linkissä You Tube -opastus sovelluksen käyttöön.)

Move the Turtle (2,69€) sopii myös pienille lapsille. Ilmainen on Cargo-Bot , jossa opastetaan laatikoita siirtelemällä ohjelmoinnin perusasioita. (Tehty Codea-ohjelmointikielellä.)

Näissä ohjelmissa on käytetty visuaalista koodauskieltä. Perinteisistä ohjelmointikielistä minä en ymmärrä mitään. – Tai ainakin niin ajattelin, ennen kuin latasin omalle IPadilleni sovelluksen, jossa käytetään ”oikeaa” ohjelmointikieltä. Codeacademy löytyy App Storesta. Koodaria minusta ei tule, mutta ymmärrykseni ohjelmointia kohtaan on laajentunut.

”Vanhemmat tuntuvat kuvittelevan, että kun iltaisin vietetään tunteja Facebookissa ja You Tuben äärellä, siitä seuraa jollain kyberbeettisellä osmoosilla ymmärrys PHP:stä, HTML:stä Java Scriptistä ja Haskellista, sanoo Mark Scott Coding 2 Learn -blogissaan” Lainaus MBnet -lehden artikkelista Koodaus tuli takaisin (3/2014). Huoli tietokoneitten pelkästä viihdekäytöstä ei ole turha.

Suomalainen Linda Luikas innostaa myös tyttöjä koodaamaan. Hänen Hello Ruby -kirjahankeideansa sai ihmiset innostumaan ja joukkorahoittamaan tätä Kicstarter-projektia. Hienoa, että tämä nuori nainen on esimerkkinä siitä, että ohjelmointi ei ole pelkästään poikien puuhaa!

”Yhteiskunnan yleisellä kehityksen suunnalla ja ohjelmointitaidoilla on yhteys. Ohjelmistojen  kehittäminen on nopein tapa ajaa muutosta maailmassa, sillä kaikki alat tulevat tulevat muuttumaan ohjelmistojen ansiosta” sanoo Linda Liukas samaisessa MBnet- lehden artikkelissa.

Monet lapset ja nuoret ovat hyviä pelaamaan tietokonepelejä, mutta moni heistä saattaisi innostua myös ohjelmoinnista, jos siihen annetaan mahdollisuus. Koodi on kieli siinä missä mikä tahansa muukin kieli. Mitä nuorempana sen oppii, sitä paremmaksi kielen käyttäjäksi voi tulla. Koodaus kehittää loogista ajattelua ja päättelytaitoa. Kenellekään ei ole pahitteeksi tietää, miten tietokoneet toimivat. 

Kodable

Seuraava artikkeli
Jätä kommentti

2 kommenttia

  1. Maritta Tammio

     /  09/03/2014

    Hienoa, että tyttöjä innostetaan ja löydetään heitä innostavia aiheita ja teemoja – muuten innostuneet tytöt jäävät poikien juttujen alle eikä saada naisnäkökulmaa digimaailmaan.

    Vastaa
  2. Mielestäni lapsia pitäisi kannustaa opettelemaan myös robottien ohjelmointia, ei vain ohjelmointia yleisesti. Todellisten objektien (ei vain ruudulla olevien pikseleiden) liikuttaminen avaa ohjelmoinnissa ihan uusia mahdollisuuksia.

    Netissä on monia sivusoja joissa aihetta käsitellään niin helppotajuisesti että lapsikin pysyy kärryillä, esim:
    http://easyrobotsimulator.com/

    Vastaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: