Pohdintaa tietotekniikan käytöstä

Tietotekniikan käyttö alakoulussa lienee varsin kirjavaa. Joissakin kouluissa on innostuneita opettajia ja laitteet ovat osa koulun arkea. Toisissa taas luotetaan ehkä olosuhteittenkin takia perinteisempiin välineisiin. Itse kuulun niihin, jotka ovat kiinnostuneita uusista tuulista ja mahdollisuudesta käyttää tietotekniikka opetuksessa. Isännän roolia en sille kuitenkaan suo.

Olen koulumme TVT-vastaava. Tästä vinkkelistä kuntamme on ollut aktiivinen tietotekniikan kehittämisen suhteen. Hyvää on myös seudullinen yhteistyö Tampereen ja ympäristökuntien kanssa. Kouluillemme on rakennettu langaton verkko ja tietokoneluokkia on purettu muuhun käyttöön. Ilman aktiivista sivistysjohtajan ja opetuspäällikön panosta tämä ei olisi ollut mahdollista. Opetushallituksen hankeraha tablet-koneiden kokeiluun on ollut tässä merkittävällä sijalla. Tulevaisuuteen siis katsotaan, vaikka ilman kuoppia ei tämäkään matka aina suju.

Omalla koulullamme on on luokissa liitutaulun päälle asetettu valkotaulu ja seinässä kiinni interaktiivinen tykki (Epson). Osa taulusta toimii vielä liitutauluna. Luokan tietokoneelta on helppo heittää kuva seinälle ja hiirikynällä täppäillä äidinkielen ja matematiikan opetusmateriaaleja näkyviin. Dokumenttikamera on myös käyttökelpoinen kapistus edelleen. Sen kautta valitaan, näkyykö heijastettu kuva tietokoneen näytöltä vai dokumenttikamerasta. Myös iPadin saa kiinni dokumenttikameraan.  (Kovin tekninen en ole, joten saatan käyttää asiaan vihkiytyneitten mielestä kummallisia ilmaisuja tekniikkaan liittyen.)

Koulussamme on myös perinteisiä pöytäkoneita, yksi luokissa ja kahdeksan tietokonenurkkauksessa käytävällä. Jatkossa vaihdamme ne kannettaviin. Kannettavat liikkuvat sitten lasten mukana luokissa ja saamme nurkkauksen muuhun käyttöön. Meidät TVT-vastaavat on velvoitettu huolehtimaan siitä, että muistamme tilata kannettavat, sillä oletuksena on, että pöytäkoneet toimitetaan. Viime keväänä asiaa koskeva sähköposti meni ohi ja saimme kolme uutta pöytäkonetta. Kuntien ICT-toiminnat eivät ole kovin joustavia. En liene tämän ajatuksen kanssa yksin.

Pelkät laitteet eivät mitään ratkaise. Uusilla härveleillä voi olla tuskaisaakin leikkiä, jos riittävää opastusta niiden käyttöön ei ole. Eivätkä laitteet tee ketään autuaiksi.  Joskus niistä voi olla enemmän haitta kuin hyötyä. Ja ainakin ne voivat tuottaa uusia harmaita hiuksia niillekin, joilla harmautta ei vielä  omasta takaa ole. Opettajat tarvitsevat tukea tähän tekniikka-arkeen ja niihin mahdollisuuksiin, joita tietotekniikalla on. Pedagogista käyttöä täytyy pysähtyä miettimään. Vaan mistä aika kaikkeen tähän?

Olen viime aikoina yllättänyt itseni kysymästä monia Miksi -kysymyksiä. Olen huomannut uusien tuulien puhaltavan oman pääni sisällä. Täsä täytyy kiittää kaikkia teitä, jotka olette jakaneet osaamistanne ja linkkivinkkejänne Facebookin TVT-ryhmissä    ja Twitterissä.

Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: